Megújul az Edzésonline! Az új oldalakat és funkciókat elérheted ha ide kattintasz!

Belépés
REGISZTRÁCIÓ  |  JELSZÓEMLÉKEZTETŐ  |  GYIK  |  RSS RSS
Már 57 476 832 km-t sportoltatok
 
HírekCikkekEdzéstervekEseménynaptárEdzéslistaBloglistaGalériaKalkulátorokFórumKlubokTesztek (Új)

KERESÉS

Felhasználó keresés

LINKAJÁNLÓ

Ultrabalaton
FUTO bolondok topic
Triatlon topic 1.0
Kerékpáros topic 2.0
futas.lap.hu
Futanet
4Sport
Szafari Sport
Még több link

Kerékpár: Januártól módosul a KRESZ

pen | 2009-11-27  | 19 hozzászólás
  • cimkék:
  • kerékpár, 
  • KRESSZ 
Tweet

Hosszas vita után szerdán fogadta el a kormány a KRESZ módosítását. A közúti közlekedés szabályai több mint 60 ponton változnak január 1-jétől. A módosítások a kerékpárosokat is érintik.

 

Január 1-jétől a forgalommal szemben is behajthatnak a kerékpárosok az egyirányú utcákba. Ennek a bevezetésére a hivatalos indoklás szerint azért adódott lehetőség, mert a városokban általában helyhiány, illetve az áteresztőképesség csökkentése miatt jelöltek ki egyirányú utcákat, ezen elveket pedig a bringások beengedése nem sérti.

A minisztérium közleménye azonban hangsúlyozza: a kerékpárosok behajtását csak ott engedi majd januártól a KRESZ, ahol azt tábla is jelzi, illetve az ilyen helyzetekben a jobbra húzódási kötelezettség minden esetben megmarad. A hírek szerint, ha ezen újítás komoly balesetveszélyt eredményez, akkor vissza is vonhatják azt.

A másik jelentős változtatás értelmében január 1-jétől nem kell kerékpárral szorosan az úttest szélén közlekedni. Ez egy felemás módosítás, hiszen a bringások jobbra tartási kötelezettségét megszünteti, ugyanakkor az általános jobbra tartási kötelezettséget megerősíti. A hivatalos indoklás szerint azért került egy ilyen köztes megoldás elfogadásra, mert minden esetben figyelembe kell venni, hogy komoly „menetdinamikai különbség" van a gépjárművek és a kerékpárosok között, így veszélyes lenne őket beengedni a forgalomba.

Némileg váratlan húzása a megújuló KRESZ-nek, hogy egyes esetekben, a főútvonalak mellett, kötelező lesz a kerékpárutak használata, míg máskor nem. „Ha az út mellett, annak vonalvezetését követve kerékpárutat vagy gyalog- és kerékpárutat jelöltek ki a kétkerekű kerékpároknak, a kerékpárúton vagy a gyalog-és kerékpárúton kell közlekedni. Ha a lakott területen a nem főútvonalként megjelölt út mellett annak vonalvezetését követve kerékpárutat vagy gyalog- és kerékpárutat jelöltek ki és az úton kerékpárnyomot is kijelöltek - ha a közúti jelzésekből más nem következik - a kétkerekű kerékpárok az úttesten is közlekedhetnek" - olvasható a közúti közlekedési szabályzat ide vonatkozó pontja.

 



Az átalakított KRESZ lehetőséget biztosít, hogy egyes közlekedési lámpáknál a pirosnál várakozó kocsik előtt előremehetnek a bringások, és a zöld jelzésnél elsőként indulhatnak. Ez csak azoknál a közlekedési lámpáknál lesz így, ahol az un. kerékpáros-felállókat felfestették.

Ezen fontosabb módosítások mellett a biciklis közlekedésben bevezettek négy sebességhatárt, többek között lakott területen kívül, ha a kerékpárt hajtó kerékpáros fejvédő sisakot visel, akkor 50 km/órával is hajthat, kerékpárúton viszont csak maximum 30 km/órával, ha járdán jelölték ki a biciklisek útvonalát, akkor csak 20-szal.

Újdonság a „nyitott kerékpársáv" fogalma is, amelyet az úttest két oldalán felfestett fehér színű szaggatott vonal jelez majd. Ezt szükség esetén, ha a szembe jövő járművek mellett történő elhaladás indokolttá teszi, más járművek is igénybe vehetik.

A biztonságot növelheti a kerékpárosok és a gyalogosok szempontjából, hogy a kanyarodó járművek vezetői számára elsőbbségadást ír elő a megújuló dokumentum. Ezen felül lehetővé válik a kerékpárutakon várakozó járművek elszállítása is.

Forrás: www.velo.hu

Hasonló cikkek

Kerékpár - keménynek ígérkezik az idei Tour de France

Kerékpár - litván győzelem a Tour de Hongrie harmadik szakaszán

Kerékpár - megkezdődött a Tour de Hongrie

Kerékpár - Rióba indultak bringával

Kerékpár - ifjúsági sikerek a hétvégi Szlovák Kupafutamokon

Még több hasonló cikk

Kerékpár - Sagan rekordot döntött Svájcban

Kerékpár - nem csillapodnak a kedélyek mechanikai dopping ügyben

Kerékpár - Froome nyerte a Critérium du Dauphinét

Kerékpár - Sagan hegyikerékpárban áll rajthoz Rióban

kerékpár - 5 magyar csapat indul a Tour de Hongrie-n

Kerékpár - nem jár büntetés a Dauphiné-n történt tülekedésért

Kerékpár - továbbra is súlyos Stig Broeckx állapota

Kerékpár - Parti András utazhat Rióba

Kerékpár - szakaszgyőzelem a Gemenci Nagydíjon

Kerékpár - Nibali győzelmével zárult a 99. Giro

19 hozzászólás

firtam 5705 napja
firtam képe
Sajnos, sok kerékpáros nem ismeri a kRESZ-t:(
leon01 5705 napja
leon01 képe
"A másik jelentős változtatás értelmében január 1-jétől nem kell kerékpárral szorosan az úttest szélén közlekedni. "
A felezővonal közelében több kerékpárost fognak elütni az biztos, akkor majd visszavonják ezt a hülyeséget.
Én maradok a "jobbratartási kötelezettségnél..."
Mozg 5705 napja
Mozg képe
Jobbratartás: Útjaink nem jelentéktelen százalékán az úttest szélén (60-80 cm széles sáv) nemhogy kerékpárral, de gyalogosan sem könnyű közlekedni a burkolat állapota miatt.
Milyen jó, hogy olyan emberek hoznak törvényeket, akik csak hallomásból ismerik a kerékpárt.
A Balatoni körút kerékpárútjain a nyári időszakban igen ritkán lehet akár 20 km- es sebességgel közlekedni a sok sétáló nézelődő gyalogos miatt, illetve az út vonalvezetése miatt.
A Balatonfüred Tihany közötti szakaszon (igaz ez a legrégebbi) például szándékosan vannak forgalom lassító kanyarok.
Arról is elmélkedhetnének a kerékpárutak tervezői, hogy ahol a kerékpárutat csak egy keskeny zöldsáv választja el az úttesttől és ráadásul a kerékpárút szintje 30-50 cm-rel lejjebb van az úttestnél ott milyen kellemes kerékpározni a távolsági fényszórót használó járművekkel szemben.
A gépjárművezetők egy jelentős része egyszerűen nem vesz tudomást arról, hogy a kerékpárost zavarja a fényszóró.
Mindenesetre nagyon tudnám értékelni, hogy ha a legközelebbi balatonöszödi összejövetelre a párt és állami vezetők bringával mennének.
Hátha testközelből megtapasztalva a közlekedést jobb törvényeket alkotnának.
Nyikolaj 5705 napja
Nyikolaj képe
Sajnos a kerékpárosok most is behajtanak az egyirányú utcába forgalommal szemben! Este, lámpa nélkül.
kombinat 5705 napja
kombinat képe
Aki nem akart meghalni az eddig se tartott szorosan jobbszélre.
Sipi 5704 napja
Sipi képe
Így van ,csak a kezdők ,a rutintalanok ,és akik ritkán mennek országúton tartanak szorosan jobbra ! Így az autós nem lassít ,nem kerül ki ,hanem elmegy a bringás mellett 5 cm.-re ,és elsodorja........:((
Nem is beszélve a burkolati hibákról ,csatorna- fedőkről ,amik miatt szintén necces a szorosan jobbra tartás !
Ha beljebb mész , az autósnak lassítania kell (ez már pozítív minden szempontból) ,és ki kell kerülnie......! !  
gyaloggalopp 5704 napja
gyaloggalopp képe
Én két okból sem megyek szorosan a szélén: először is atomjaimra hullanék a burkolat állapota miatt bringástul, másodszor pedig: ha beljebb megyek, bizony ki KELL kerülnie az autósnak. Ezt azóta teszem így, mióta gyengéden egy jobb tükör a bringám kormányánál fogva beirányított az útmenti bozótosba.

És tényleg: a kerékpárutat meg kisajátították a gyalogosok. És nem értik, tényleg nem értik, hogy mi baj van avval, hogy ott sétafikálnak egy méterrel a járda mellett a bringaúton. Azt meg pláne nem értik, miért csapok hatalmasat a bringaút közepére frissen leparkolt autójuk elejére... De el szoktam nekik mondani, ha nem is azt, hogy hova rejtsék az autójukat, de azt igen, hogy hol szabad és hol nem szabad parkolni.

---
"Sajnos a kerékpárosok most is behajtanak az egyirányú utcába forgalommal szemben! Este, lámpa nélkül."  Sőt! Kerékpár nélkül! az az igazán veszélyes! :)
leon01 5704 napja
leon01 képe

Aki a felezővonalhoz közel akar bringázni azt nem elsodorni fogják,hanem telibe találják,főleg este.Én tudok az út szélén is bringázni és futni is...

Laurea 5704 napja
Laurea képe

Aki szorosan az út szélén hajt, az valóban szedheti össze gyorsan a dirib-darabjaira hullott bringáját, ha nem esett be egy autó alá ugyanazzal a lendülettel... (lásd hatalmas kátyuk, csatornafedők, úthibák, stb.).

Én azóta sem teszem ezt, mióta egy ilyen nagyon fantasztikus út legszélén haladva (ahova kedves autósaink nagyon szívesen dobálnak szemeteket is) valami olyasmit kapott fel a kerekem, ami kapásból szétvágta a csomagtartómon lévő biciklístáskát, benne műanyag tárgyat... És még szerencse, hogy ott volt a táska. Ha nem lett volna ott, el sem merem képzelni, hogy mi történt volna. Tehát ennyit az út legszélén haladásról...
kombinat 5704 napja
kombinat képe
Senki se írta hogy a felezővonalon kell (szokott) haladni.
Nem a legszélén.

Aki meg este teker, az nyilván donor szeretne lenni. 

gyaloggalopp 5704 napja
gyaloggalopp képe
Futni, természetesen a menetiránnyal szemben, az út szélén szoktam én is, lehetőség szerint nem zavarva az ótósnépet, de a bringa más. Az út széle tényleg járhatatlan, ez nagyon sok útra igaz sajnos. Én sem a felezőn szoktam tekerni, s szívesen lejjebb húzódnék, ha volna hova. De nincs.
leon01 5703 napja
leon01 képe
Érdekes,hogy én 90 %-ban csak közúton futok és bringázok,de nekem nincs problémám az autókkal,annál inkább amikor vezetek és az idióta bringást,vagy motorost nem tudom megelőzni,mert neki a felezővonal tetszik.
Nekem az a mottóm,hogy gyalogosan és bringával inkább én vigyázzak,mivel én hamarabb meg tudok állni,mint egy autó. Aki nem ért velem egyet az közlekedjen az új szabály szerint és.......
kombinat 5703 napja
kombinat képe
És mi? Dögöljön meg, aki nem úgy tesz mint ahogy te diktálnál?
Omg, szövegértésből is megbuktál és a hülyeségversenyt is megnyerted.

Valaki moderáljon engem.
leon01 5703 napja
leon01 képe

"kombinat" én úgy folytatnám,hogy vállalja a következményeket,ha egy rutintalan sofőr nem figyel. Téged sajnos tényleg moderálni kell.... esetleg kicsit lapozz följebb az esti bringázással kapcsolatban mit írtál. Ki is bukott meg!? Én gyalogosan és bringával is megpróbálok magamra vigyázni,ha nem húzódom, amikor előznek és emiatt elütnek,akkor hivatkozhatok én a KRESZ-re.

Esetleg felhívnám a figyelmeded arra a nem csekély tényre,hogy minden forgalmi helyzetben "ELSŐBBSÉGED CSAK AKKOR VAN,HA AZT A TÖBBI KÖZLEKEDÉSBEN RÉSZTVEVŐ MEGADJA".

Mozg 5703 napja
Mozg képe
Természetesen igazad van leon01, elsőbbség akkor ér valamit, ha megadják.
Futok, néha bringázok és vezetek is. Maximálisan megpróbálom tolerálni a "hülye bringásokat, motorosokat", mert akárhogy ragozzuk a dolgokat az autós tud a legjobban vigyázzni és ő a legvédettebb. A többiek sokkal sérülékenyebbek.
Én bizony nem szeretnék senkit még vétlenül sem elütni. Nem gondolom, hogy a szabálytalankodó, vagy a közlekedésben figyelmetlenül résztvevő jogos büntetése a baleset. Nekem jobban tetszik, hogy vigyázzunk egymásra, bocsi, de a "hülyékre" is, lehet hogy más nézőpontból mi vagyunk a "hülyék".
leon01 5703 napja
leon01 képe
Ez a lényeg Mozg,hogy nem a KRESZ véd meg minket,hanem mi is próbáljunk vigyázni magunkra. Egy egyszerű jótanács: Ha látom,hogy szemben is jön jármű és hallom,hogy utánam is egyszerre,akkor inkább lehúzódom jobbra a bringával,ha elmentek,lehet beljebb húzódni és ehhez nem kell KRESZ módosítás.
Futva meg egyértelműen mindíg szemben a forgalommal.
Csupi 5703 napja
Csupi képe
 Leon01 van amiben igazad van,de van amiben nagyon nincs! Abban igazad van nekünk kell vigyázni magunkra,kresz módosítás ide vagy oda!
  Futva könnyebb is,én is szoktam főúton futni autókkal szembe,de ilyenkor nem is az aszfalton futok,hanem kicsit mellette! De a bringa már nagyon kényes kérdés! 1 kérdés hogy mivel tekersz a főúton? Mert ha pl (ami a jó minősségű Magyar utakra lenne ajánlott) Terep gumis montain bike akkor elhiszem hogy le tudsz húzódni az össze vissza töredezett,kátyús  út szélére,de ezt a műveletet nem ajánlanám egy vékony kerekes verseny bringával ,mert lehet hogy az autó kikerülne úgy is hogy nem húzódsz lejjeb de ha a vékony kereket megdobbja egy gödőr abból már biztos baleset lesz! Szóval a Magyar útjaink borzalmas minőségűek (sajnos) és a bringa utak meg kritikán aluliak!
   Jut eszembe:Engem 2 x csaptak el! Egyik sem az én hibám volt! 3 éve egy pótos kamion húzta rám a pótkocsiját szánt szándékkal ,én jól összetörtem magam,ő meg gondolom jót nevetve tova haladt,meg semm állt! De a szomorú az hogy ott feküdtem az út szélén és egy autós sem állt meg segíteni!(fényes nappal volt nem sötétben)
  A másik idén volt akkor csak a bringámat törték össze hátulról belém jöttek,mert épp hátrafordult a vezető az utasához és nem figyelt előre!(még szerencse lassan gurultunk mert dugó volt!
    És rengeteg olyan példát tudok mondani amikor szabályosan közlekedek elmegy mellettem az autós a dudálás és az anyukázás az alap,de volt olyan is amikor mellénk állt és poénosnak tartotta dirrekt mosni a szélvédőt ami az arcunkba csapódott,vagy épp kiöntöttek vagy dobtak ránk valamit! Na erre hogy vigyáznál?? Ez ellen hogy lehet tenni?? Van egy megoldás! Ne menj ki bringázni!
Fari 5703 napja
Fari képe
ami nem a bringásokat érint:3.5t kisbuszok mehetnek majd pályán 80 helyett 130..juhéé.le lehet szedni a blokkolot
sanyi01 5703 napja
sanyi01 képe
----__o
----_\<,
--(_)/(_)_________
__ ___ ___ __
________________
'A gépjárművezető nem ellenség, a közúti közlekedés nem háború, ebből következően a helyváltoztatás nem túlélési gyakorlat!'
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Legfrissebb hírek
Húsvétkor megújulunk... 75
Gyűjts 2017 kilométert vagy fuss babakocsival 2017-ben is
Úszás - EO váltó a X. Dunaújvárosi 24 órás úszóváltón
Ultrafutás - magyar csapat a 24 órás Európa Bajnokságon + eredmények
Ultrafutás - célegyenesben a Spartathlon
Atlétika - 20 éves a magyar maratoni csúcs 7
Olimpia - Rió 2016 a számok tükrében 1
Terepfutás - kezdődik az UTMB és kísérőversenyei 1
Olimpia - eddigi magyar pontszerző eredmények 1
Olimpia - eddig 3 arany és egy ezüstérem a magyarok mérlege
Még több hír
Címkefelhő
atlétika balaton bringa bsi budapest dopping eb edzés egyéb sport fogyatékkal élők sportja frissiteni futás félmaraton gyalogtúra hegyikerékpár hosszú katinka iaaf ironman itu kerékpár london maraton mob mtb olimpia országos bajnokság országúti kerékpár parasport szabadidősport teljesítménytúra terepfutás tour de france triatlon túra ultrafutás vb világbajnokság világcsúcs világkupa úszás
Még több címke
Cikkhozzászólások
Rasztaszabi írta: Tisztelt edzesonlnine! Szeretném megköszönni Nektek ezt az ironman edzéstervet. ...
Ironman edzésterv kezdőknek: 9-20. hét 1
tomcsi írta: Jóvanazúgy
Húsvétkor megújulunk... 75
Melorin írta: Sziasztok!Ma fejeztem be a programot. 39 éves vagyok, 2 év home office és +10-15kg ...
Első 5 kilométerem 498
szabfer76 írta: 46 évesen, előzetes sportelőélet nélkül egy kollégám javaslatára próbáltam ki ezt ...
Első 5 kilométerem 498
Andi226 írta: Sziasztok! Elmúltam 50, és soha nem tudtam futni. Pedig nagyon szerettem volna, ...
Első 5 kilométerem 498
Impresszum | Adatvédelem | Felhasználási feltételek | Médiaajánlat